سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: با تغییر رویکرد وزارت بازرگانی نسبت به آزاد‌سازی قیمت نان، 24 فروردین معاون وزیر بازرگانی از ارائه پیشنهاد حذف یکباره یارانه نان به رئیس‌جمهوری خبر داده است

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته وزیر بازرگانی به هنگام حذف یارانه آرد نانوایی‌های فانتزی با بیان اینکه سیاست حذف پلکانی یارانه در بازار آرد و نان دنبال می‌شود، این امر را راهکاری برای جلوگیری از اثرات تورمی حذف یارانه نان بر سایر کالاها قلمداد کرده بود.

حذف یارانه آرد نانوایی‌های فانتزی، افزایش قیمت غیررسمی نان سنتی و افزایش چندین برابری نرخ نان فانتزی را به‌دنبال داشت؛ به‌نحوی که اکنون انواع نان سنتی چند نرخی و با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از قیمت اعلام شده به مردم عرضه می‌شود و نظارتی بر بازار نان وجود ندارد.

با وجود این،24 فروردین معاون وزیر بازرگانی از تغییر رویکرد این وزارتخانه به بازار نان خبر داد و در زمینه اینکه هدفمند کردن یارانه گندم و آرد با چه برنامه‌ای دنبال می‌شود، به فارس گفت: برنامه‌ای را به رئیس‌جمهوری ارائه کرده‌ و خواسته‌ایم تا یارانه گندم و آرد به‌صورت یکباره هدفمند شود تا از شوک‌های پله‌ای جلوگیری کنیم.

حمید علیخانی افزود: تجربه واحدهای آزادپز به ما نشان داده است که هدفمندکردن یکباره گندم، آرد و نان هیچ آسیبی به مردم نمی‌رساند؛ چراکه قیمت یارانه آرد ناچیز  است و معتقدیم که هدفمند کردن آن موجب ارتقای کیفیت نان و استفاده بهینه از آن خواهد شد.

وی افزود: درصورت قطعیت این موضوع و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ما برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا مردم به‌صورت واقعی و نرمال با این موضوع برخورد کنند و شاهد هیچ‌گونه شوک روانی و انتظاری نباشیم.

کد خبر 105048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز